Cuma, Temmuz 03, 2009

Kapak rengi kitabın önüne geçince




Milliyet'in hafta sonu ekinde Elif Şafak ile yapılan röportajı ve yazının başlığını gördüğümde inanamadım. Elif Şafak'ın Aşk isimli kitabının kapağı pembe renkli olduğu için erkek okuyucular otobüste, vapurda, metrobüste okuyamıyorlarmış. Kitabın kapağı pembe olduğu için erkek okuyucular başkalarının kendilerini ne sandıkları için ya da neden pembe kapak istemediklerini haberde bulamadık.

Haber okudukça daha da ilginç hale geliyordu. Bunun üzerine Doğan Kitap, müşterilerinden (okuyucu mu demeliydim acaba) gelen bu talepleri değerlendirip, kitabın gri kapaklı baskısını yapacağını açıklamış. Sanırım Türkiye'de ilk defa böyle bir şey oluyor. Benim yaşım yetmez, önceden bilen duyan varsa beni haberdar etsin lütfen.

Bu haber benim neden ilgimi çekti? Hem Türk Edebiyat'ı ile yakından ilgilenen, hem de işimiz gereği pazarlama ve iletişime bulaşmış olmamdan dolayı. Bu gelişme her ikisini de barındırdığı için kendimi tutamadım. Haberi okuyup bitirince edebiyat için üzüldüm. Kitabın renginin kitabın içindeki yazıdan, yazarın sözlerinden, kitapta anlattığı hikayenin ve dilinin özgünlüğünün önüne geçmiş olmasından dolayı üzüldüm açıkçası. Elif Şafak sevenler okumaya devam edebilirik ama ben kendisini hiç okumayı tercih etmeyenler arasındayım. Son tartışmalar ve Aşk üzerine yazılanları ise bolca okuma fırsatım oldu. Ben kitabı okumadığım için eleştiri yapma hakkınığı kendimde görmüyorum. Ancak yapanlardan bir iki satır aktarmak isterim.

Sözcükler Edebiyat Dergisi'nin Mart-Nisan 2009 tarihinde yayımlanan 18'inci sayısında Emin Özdemir'in kaleme aldığı "Türkçenin Havasını Solumak" başlıklı bir eleştiri yazısını mutlama okumanızı dilerim. Emin Özdemir Elif Şafak için şunları aktarıyor: "Elif Şafak'ı Türkçenin romancısı saymamamız gerekir; çünkü kendini Türkçeyle değil, İngilizceyle daha iyi anlatabiliyor. Bir kimse hangi dilde duyuyor, hangi dilde düşünüyorsa yapıtlarını, yazılarını hangi dilde yazıyorsa o dilin yazarı, o dilin ozanıdır. Ulusların değil, yazarların dilleri, ozanları vardır."

Doğan Kitap'tan bu kitabın çevreçiler için yeşil kapaklı, denizciler ve pilotlar için de mavi kapaklı olanını basmasını istesek acaba dileğimiz gerçek olur mu?

Hiç yorum yok: